قانون آیین دادرسی کیفری

ماده 85 قانون آیین دادرسی کیفری

قانون آیین دادرسی کیفری » بخش دوم: کشف جرم و تحقیقات مقدماتی » فصل سوم: وظایف و اختیارات دادستان

در مواردی که دیه باید از بیت‏ المال پرداخت شود، پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به سایر جهات، پرونده به دستور دادستان برای صدور حکم مقتضی به دادگاه ارسال می‌شود.

تبصره ۱- حکم این ماده در مواردی که پرونده با قرار موقوفی تعقیب یا با هر تصمیم دیگری در دادسرا مختومه می‌شود اما باید نسبت به پرداخت دیه تعیین تکلیف شود نیز جاری است.

تبصره ۲- در مواردی که مسوولیت پرداخت دیه متوجه عاقله است، در صورت وجود دلیل کافی و با رعایت مقررات مربوط به احضار، به وی اخطار می‌شود برای دفاع از خود حضور یابد. پس از حضور، موضوع برای وی تبیین و اظهارات او اخذ می‌شود. هیچ‌یک از الزامات و محدودیت‌های مربوط به متهم در مورد عاقله قابل اعمال نیست. عدم حضور عاقله مانع از رسیدگی نیست.

ماده 86 قانون آیین دادرسی کیفریماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری

تفسیر ماده 85 قانون آیین دادرسی کیفری

نکته 1- طبق ماده 452 قانون مجازات اسلامی، دیه احکام و آثار مسوولیت مدنی را دارد. به همین دلیل، ممکن است در برخی موارد به دلایلی مانند مرور زمان، جرم نبودن عمل ارتکابی و … پرونده در دادسرا مختومه شود یا قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر گردد. اما این موضوع به معنای عدم مسئولیت مرتکب برای پرداخت دیه نیست.

در برخی موارد خاص، دیه باید توسط بیت‌المال پرداخت شود. به همین منظور، ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره‌های آن، در مواردی که پرونده با قرار موقوفی تعقیب یا با هر تصمیم دیگری در دادسرا مختومه می‌شود اما جرم ارتکابی مستوجب پرداخت دیه است (صرف نظر از اینکه دیه توسط عاقله، بیت‌المال یا خود مرتکب پرداخت می‌شود) را مشخص کرده است. در اینگونه موارد، پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به سایر جهات، پرونده به دستور دادستان برای صدور حکم مقتضی به دادگاه ارسال می‌شود (دستور دادستان برای ارسال پرونده و صدور حکم کفایت می کند و نیازی به صدور کیفرخواست نیست).

محدودیت در دسترسی کامل به این نوشته

دسترسی کامل به این نوشته برای اعضای ویژه بهاداد در نظر گرفته شده است.

ثبت نام | اطلاعات بیشتر

تبصره ماده 342 قانون آیین دادرسی کیفری:

در دعاوی مربوط به مطالبه خسارت موضوع ماده (۲۶۰) این قانون و ماده (۳۰) قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب 1390/07/17 و مواردی که دیه از بیت‌المال مطالبه می‌شود، دادگاه موظف است از دستگاه پرداخت‌کننده دیه یا خسارت به منظور دفاع از حقوق بیت‌المال برای جلسه رسیدگی‌ دعوت نماید. دستگاه مذکور حق تجدیدنظرخواهی از رای را دارد.

 

سوالات چهارگزینه‌ای

سوال) در مواردی که دیه باید باید ار بیت المال پرداخت شود، پرونده پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به سایر جهات، به کدام مرجع ارسال می شود؟ (قضاوت 95)

1) دادگاه به دستور دادستان، برای صدور حکم مقتضی

2) دادگاه با صدورکیفر خواست، برای صدور حکم مقتضی دادگاه

3) واحد اجرای احکام کیفری، به دستور دادستان

4) به دستور بازپرس، برای اتخاذ تصمیم مقتضی

پاسخ سوال

پاسخ: گزینه 1

سوال) تحقیق از عاقله، چگونه است؟ (قضاوت 98)

1) در صورت وجود دلیل کافی، مطابق مقرارات به وی اخطار می شود که حضور یابد، سپس تبیین اتهام می شود.

2) مانند متهم،احضار و تبیین اتهام می شود و تنها قرارهای تامین کفالت و وثیقه، به گونه ای که منجر به بازداشت نشود، برای وی قابل صدور است.

3) مسئولیت عاقله مدنی است و مانند خوانده در دعوای حقوقی دعوت می شود.

4) همانند سایر متهمان، احضار و تفهیم اتهام می شود، ولی قرار تامین برای او صادر نمی شود.

پاسخ سوال

پاسخ: گزینه 1

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا