قانون آیین دادرسی کیفری

ماده 86 قانون آیین دادرسی کیفری

قانون آیین دادرسی کیفری » بخش دوم: کشف جرم و تحقیقات مقدماتی » فصل سوم: وظایف و اختیارات دادستان

در غیر جرائم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد، دادستان می‌تواند راساً یا به درخواست بازپرس، با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند. در این مورد، دادگاه بدون تاخیر تشکیل جلسه می‌دهد و به متهم تفهیم می‌کند که حق دارد برای تعیین وکیل و تدارک دفاع مهلت بخواهد که در صورت درخواست متهم، حداقل سه روز به او مهلت داده می‌شود.

تفهیم این موضوع و پاسخ متهم باید در صورتمجلس دادگاه قید شود.

هرگاه متهم از این حق استفاده نکند، دادگاه در همان جلسه، رسیدگی و رای صادر می‌کند و اگر ضمن رسیدگی انجام تحقیقاتی را لازم بداند، آن‌ها را انجام و یا دستور تکمیل تحقیقات را به دادستان یا ضابطان دادگستری می‌دهد.

اخذ تامین متناسب از متهم با دادگاه است.

شاکی در صورت مطالبه ضرر و زیان می‌تواند حداکثر ظرف پنج روز دادخواست خود را تقدیم کند و دادگاه می‌تواند فارغ از امر کیفری به دعوای ضرر و زیان رسیدگی و رای مقتضی صادر نماید.

ماده 87 قانون آیین دادرسی کیفریماده 85 قانون آیین دادرسی کیفری

تفسیر ماده 86 قانون آیین دادرسی کیفری

+ هدف از کیفرخواست شفاهی، رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌هایی است که به دلایلی همچون جریحه دار شدن احساسات عمومی، واکنش سریع جامعه در برابر جرم را ایجاب می‌کند.[1]


نکته 1- دادستان می‌تواند راساً یا به درخواست بازپرس، دعوای کیفری را بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند. در صورتی که تمامی شرایط زیر وجود داشته باشد کیفرخواست شفاهی امکان پذیر است:

  • جرم ارتکابی از جرائم موضوع ماده (۳۰۲) نباشد.
  • متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد
  • تحقیقات مقدماتی کامل باشد.

 

منابع

1. خالقی، علی، نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری، ص130، انتشارات شهر دانش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا