قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر

ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر

انتقال مال غیر

کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار ‌محسوب و مطابق ماده 238 قانون عمومی محکوم می‌شود. و همچنین است انتقال‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد.

‌اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌ اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد. هر یک از دوائر و دفاتر فوق مکلفند در‌ مقابل اظهاریه مالک رسید داده آن را بدون فوت وقت به طرف برسانند.

« ماده 2 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیرماده 9 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر »

تفسیر ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر

+ ماده 238 قانون مجازات عمومی، مربوط به مجازات کلاهبرداری بوده که الان منطبق با ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری می‌باشد.


+ انتقال دهنده مال غیر، کلاهبردار محسوب می‌شود، مجازات وی براساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، علاوه بر حبس، جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است می‌باشد، و باید حکم به رد مال هم داده شود.[1]


نکته: منظور از «دیگری»، شخصی غیر از خود انتقال دهنده می باشد. انتقال دهنده‌ای که مال دیگری را به خودش منتقل می‌کند مشمول عنوان انتقال مال غیر نمی باشد، ولی رفتار وی می‌تواند تحت عناوینی مثل «تحصیل مال از طریق نامشروع» موضوع ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، قرار گیرد، و یا اگر این کار را با جعل سند مرتکب شده باشد، به ارتکاب جرایمی مثل جعل یا استفاده از سند مجعول هم محکوم شود.[1]


نکته: منظور از «انتقال»، انتقال حقوقی است و نه فیزیکی و مادی.[1]

محدودیت در دسترسی کامل به این نوشته

دسترسی کامل به این نوشته برای اعضای ویژه بهاداد در نظر گرفته شده است.

ثبت نام | اطلاعات بیشتر

منابع

1. صادقی، میرمحمد، جرایم علیه اموال و مالکیت، ص139-148، انتشارات میزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا