قانون مدنی

ماده 1165 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد دوم: در اشخاص » کتاب هشتم: در اولاد » باب اول: در نسب

طفل متولد از نزدیکی به شبهه فقط ملحق به طرفی می‌شود که در اشتباه بوده و در صورتی که هر دو در اشتباه بوده‌اند ملحق به هر دو‌ خواهد بود.

تفسیر ماده 1165 قانون مدنی

+ اقسام شبهه:

الف) شبهه حکمی:

شبهه حکمی (یا حکمیه) عبارت از اشتباه در قانون است: هرگاه کسی بر اثر جهل به قانون با شخصی که همسر قانونی او نیست نزدیکی کند، به تصور اینکه رابطه زوجیت بین آنان وجو دارد، این اشتباه شبهه حکمی نامیده می‌شود.

مثلا مردی با زنی که در عده است ازدواج می‌کند، به گمان اینکه ازدواج با چنین زنی قانوناً بلامانع است، یا شخص با رضایت دیگری با او نزدیکی می‌نماید به تصور اینکه همین تراضی عملی کافی برای تحقق ازدواج است.

ب) شبهه موضوعی:

شبهه موضوعی (یا موضوعیه) اشتباه در موضوع حکم است، نه در خود حکم؛ و به تعبیر دیگر، اگر شخصی در فعلی که انجام داده اشتباه کرده و تصوری برخلاف واقع از آن داشته باشد، دچار شبهه موضوعی شده است.

مثلا مرد می‌داند که ازدواج با زنی که در عده دیگری است ممنوع است، لیکن با زنی که در عده است ازدواج می‌کند، به تصور اینکه عده او سپری شده است؛ یا شخص با دیگری که از محارم رضاعی اوست ازدواج می‌نماید بدون اینکه از داشتن قرابت رضاعی با او آگاه باشد یا فرضاً مردی، به جای اینکه با زوجه خود نزدیکی کند، اشتباها با زن دیگری رابطه جنسی برقرار می‌نماید.[1]

 

منابع

1. صفایی، سید حسین، مختصر حقوق خانواده، ش346، انتشارات میزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا