قانون آیین دادرسی مدنی

ماده 54 قانون آیین دادرسی مدنی

قانون آیین دادرسی مدنی » باب سوم: دادرسی نخستین » فصل اول: دادخواست » مبحث سوم: موارد توقیف دادخواست

صدور اخطار رفع نقص

در موارد یاد شده در ماده قبل، مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز نقایص دادخواست را به طور کتبی و مفصل به خواهان اطلاع داده و از تاریخ ابلاغ به مدت ده روز به او مهلت می‌دهد تا نقایص را رفع نماید.

چنانچه در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص ننماید، دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه، جانشین او صادر می‌کند، رد می‌گردد.

این قرار به خواهان ابلاغ می‌شود و نامبرده می‌تواند ظرف 10روز از تاریخ ابلاغ به همان دادگاه شکایت نماید.

رای دادگاه در این خصوص قطعی است.

تفسیر ماده 54 قانون آیین دادرسی مدنی

+ ماده 53 موارد رفع نقض و ماده 54 نیز مهلت رفع نقض و چگونگی اقدام مدیر دفتر را بیان می‌کند.[2]


+ چنانچه علی رغم نقص دادخواست، مدیر دفتر به صدور اخطار رفع نقص اقدام ننماید و پرونده را با دادخواست ناقص، در اختیار دادگاه قرار دهد تکلیف دادگاه با چنین دادخواستی چیست؟

با توجه به ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه باید پرونده را به دفتر دادگاه برگرداند تا دفتر به تکلیف قانونی خود (صدور اخطار رفع نقص و…) عمل نماید.[1]


 

ماده 66 قانون آیین دادرسی مدنی:

در صورتی که دادخواست ناقص باشد و دادگاه نتواند رسیدگی کند جهات نقص را قید نموده، پرونده را به دفتر اعاده می‌دهد. موارد نقص طی اخطاریه به خواهان ابلاغ می‌شود، خواهان مکلف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، نواقص اعلام شده را تکمیل نماید وگرنه دفتر دادگاه به موجب صدور قرار، دادخواست را رد خواهد کرد. این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در همان دادگاه می‌باشد، رای دادگاه در این خصوص قطعی است.


ماده 350 قانون آیین دادرسی مدنی:

عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست و یا عدم رفع نقص آن در موعد مقرر قانونی در مرحله بدوی، موجب نقض رای در مرحله تجدیدنظر نخواهد بود. در این موارد دادگاه تجدیدنظر به دادخواست دهنده بدوی اخطار می‌کند که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در صورت عدم اقدام و همچنین در صورتی که سمت دادخواست دهنده محرز نباشد دادگاه رای صادره را نقض و قرار رد دعوای بدوی را صادر می‌نماید.

منابع

1. شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی (دوره‌ی پیشرفته)، ج2، ش95، انتشارات دراک.

2. مهاجری، علی، مبسوط در آیین دادرسی مدنی، ج1، ش243، انتشارات فکرسازان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا