قانون مدنی

ماده 832 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد اول: در اموال » کتاب دوم: در اسباب تملک » قسمت چهارم: در وصایا و ارث » باب اول: در وصایا » فصل اول: در کلیات وصایا

موصی‌له می‌تواند وصیت را نسبت به قسمتی از موصی‌به قبول کند. در این صورت، وصیت نسبت به قسمتی که قبول شده صحیح و‌ نسبت به قسمت دیگر باطل می‌شود.

تفسیر ماده 832 قانون مدنی

+ به طور معمول، مقصود موصی این است که مالی را به رایگان به موصی له بدهد و هدف معامله ندارد. بنابراین، هرگاه موصی له قسمتی از این بخشش را بپذیرد و قسمت دیگر را رد کند، اقدام او با مفاد ایجاب تعارض ندارد و مانند آن نیست که خریدار تنها بخشی از ایجاب فروشنده را قبول کند و در معامله تبعیض روا دارد.

حکم قانونگذار بر این فرض است مبتنی است که تبعیض در قبول وصیت با مفاد ایجاب تعارض ندارد. پس، اگر موصی نارضایی خود را از این تبعیض اعلام دارد یا از قراین چنین برآید، رد بخشی از وصیت موجب بطلان تمام آن می‌شود.

برای مثال، در صورتی که وصیت همراه با تعهداتی برای موصی له باشد، موصی له نمی‌تواند قسمتی از موصی‌به را در برابر بعضی از تعهدات بپذیرد.

بیگمان، رد بخشی از تملیک رایگانی که به سود او شده است مانعی ندارد، ولی با قبول هر جزء از موصی‌به، باید به تمام تعهدات عمل کند.[1]

 

منابع

1. کاتوزیان، ناصر، عقود معین، ج3، ش178، تهران، انتشارات گنج دانش، چاپ نهم، 1400.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا