قانون مدنی

ماده 1160 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد دوم: در اشخاص » کتاب هشتم: در اولاد » باب اول: در نسب

در صورتی که عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود و زن مجددا شوهر کند و طفلی که از او متولد گردد، طفل به شوهری ملحق ‌می‌شود که مطابق مواد قبل الحاق او به آن شوهر ممکن است، در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق به هر دو شوهر ممکن باشد، طفل ملحق به شوهر دوم است، مگر آنکه امارات قطعیه بر خلاف آن دلالت کند.

تفسیر ماده 1160 قانون مدنی

+ در این ماده ۳ مورد پیش بینی شده است:

۱) موردی که فقط الحاق طفل به شوهر اول ممکن است:

مثلا زنی از شوهر خود طلاق می‌گیرد و پس از چهار ماه بدون اینکه اثری از آبستنی در خود ببیند ازدواج می‌کند و بعد از انقضای پنج ماه از تاریخ ازدواج وقع حمل می‌کند.

در این مورد طفل نمی‌تواند به شوهر دوم ملحق شود زیرا از تاریخ ازدواج بیش از پنج ماه نگذشته است؛ ولی با توجه به اینکه از زمان انحلال نکاح اول نه ماه مقتضی شده، بچه به شوهر اول زن ملحق خواهد شد و چون بدین ترتیب کشف می‌شود که ازدواج دوم در ایام عده واقع شده، باید آن را باطل محسوب داشت.

۲) موردی که فقط الحاق طفل به شوهر دوم ممکن است:

فرض کنیم زن بعد از انحلال نکاح و انقضای عده شوهر می‌کند و فاصله بین انحلال نکاح اول و ازدواج مجدد او هفت ماه است و ۹ ماه بعد از ازدواج دوم فرزندی به دنیا می‌آورد. در اینجا با توجه به حداقل و حداکثر مدت حمل، طفل نمی‌تواند به شوهر اول ملحق شود و فقط به شوهر دوم منتسب خواهد شد.

۳) موردی که الحاق طفل به هر دو شوهر ممکن است:

مثلا زنی سه ماه بعد از طلاق به تصور اینکه عده او سپری شده است ازدواج می‌کند و هفت ماه بعد از آن فرزندی از او به دنیا می‌آید.

در این مورد فاصله بین انحلال نکاح اول و تولد طفل ده ماه و فاصله بین انعقاد نکاح دوم و تولد هفت ماه است و از این رو با توجه به حداقل و حداکثر مدت حمل الحاق طفل به هر یک از دو شوهر ممکن است. اما مصلحت خانواده و طفل اقتضا می‌کند که او منتسب به شوهر دوم باشد.[1]

 

منابع

1. صفایی، سید حسین، مختصر حقوق خانواده، ش318، انتشارات میزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا