قانون مجازات اسلامی

ماده 379 قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی » کتاب سوم: قصاص » بخش اول: مواد عمومی » فصل هفتم: اکراه در جنایت

اکراه بر رفتار موجب جنایت بر اکراه شونده

هرگاه کسی دیگری را به رفتاری اکراه کند که موجب جنایت بر اکراه شونده گردد، جنایت عمدی است و اکراه کننده قصاص می‌شود مگر اکراه کننده قصد جنایت بر او را نداشته و آگاهی و توجه به اینکه این اکراه نوعاً موجب جنایت بر او می‌شود نیز نداشته باشد که در این صورت جنایت شبه عمدی است و اکراه کننده به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

ماده 380 قانون مجازات اسلامی ماده 378 قانون مجازات اسلامی

تفسیر ماده 379 قانون مجازات اسلامی

+ مفاد این مادهد در سه فرض قابل تصور است:

۱) (الف) مبادرت به اکراه (ب) به خودکشی یا خودزنی کند، مانند اینکه بگوید خودت را بکش، در غیر اینصورت، تو را خواهم کشت و (ب) در اثر اکراه اقدام نماید؛ در این حالت اکراه کننده، مسبب اقوی از مباشر است.

۲) (الف) بدون قصد ارتکاب جنایت، اعم از مستقیم یا غیرمستقیم، (ب) را وادار به ورود به اطاقی که در حالت سوختن است نماید یا عبور از رودخانه کند که عمیق و سرکش است و اکراه شونده شنا نداند یا اکراه شونده را وادار کند که با او که مبتلا به ایدز است آمیزش کند و سپس مبتلا شود و فوت نماید یا مربی شنا، ورزشکار مبتدی خود را به انگیزه رهانیدن ترس از ارتفاع، وادار که از تخته شیرجه پنج متری به داخل آب بپرد و ورزشکار در اثر ترس قالب تهی کند.

۳) (الف) مبادرت به اکراه (ب) نماید تا مرتکب جنایت بر (ج) گردد و (ج) در جریان درگیری در مقام دفاع از خود، مرتکب جنایب بر (ب) شود.[1]

 

منابع

1. آقایی‌نیا، حسین، جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، ص258، انتشارات میزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا