قانون مدنی

ماده 1107 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد دوم: در اشخاص » کتاب هفتم: در نکاح و طلاق » باب اول: در نکاح » فصل هشتم: در حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.[اصلاحی 1381/08/19]

تفسیر ماده 1107 قانون مدنی

+ نفقه زن عبارتست از: تمام وسایل که زن با توجه به درجه تمدن و محیط زندگی و وضع جسمی و روحی خود بدان نیازمند است.


+ نفقه عبارت است از هر آنچه که زن بدان از قبیل خوراک، پوشاک، منزل، مستخدم، هزینه نظافت و آرایش در حدود عادت و رسوم زنان هم ردیف خود در آن شهر نیازمند است. به نظر می‌رسد، نفقه عبارتست از هر آنچه که زن از حیث شخص خود و از حیث رابطه زناشویی بدان نیازمند است. معیار در قسمت اول عرف زنان امثال خود در شهر سکونت و خانواده‌اش می‌باشد و معیار در قسمت دوم، طبیعت و میل و تمایل شوهر به آنچه که زن را به او جلب می‌کند.


+ اموالی مصرف شدنی که قابلیت بقاء دارند مانند عطر، صابون با توجه به اراده شوهر و عرف و عادت به مالکیت زن در می‌آیند، به همین علت، در صورت صرفه جویی مازاد آن به زن تعلق می گیرد و می تواند هرگونه تصرفی در آنها کند ولی در مورد اموالی که به انتفاع از بین نمی‌رود، مانند مسکن طبق عرف معمولا شوهر اذن در انتفاع به زن خود می دهد، مگر اینکه به زوجه تملیک کرده باشد، به همین علت شوهر می تواند هر لحظه که اراده کند از اذن خود رجوع کند و آنها را بفروشد یا به اموال دیگری تبدیل کند.


+ نفقه زن طبق ماده 1107 قانون مدنی وضعیت و احتیاجات زن به طور متعارف ملاک عمل است نه وضعیت مرد، بنابراین هرگاه زن از خانواده ثروتمند باشد و شوهر از خانواده فقیر و یا شغلی کم درآمد باشد مکلف است وسائل زندگی زن را با توجه به شأن و وضعیت اجتماعی و خانوادگی او تأمین نماید.


+ آنچه شوهر به عنوان نفقه باید به زن بدهد متعارف و در حد معمول عرف است، یعنی آنگونه که عرف زمان و مکان آن را لازم بداند، همچنان که در نوع جنس و مقدار نفقه باید رعایت وضعیت اجتماعی زن شود آن طور که زنان هم ردیف او به اعتبار خانواده و اوصاف طبیعی و اخلاقی شبیه به او برخوردار می‌گردند.


+ هرگاه زن به واسطه انجام واجب شرعی یا برای معالجه و درمان مسافرت کند، نفقه او ساقط نمی‌شود، به همین علت مرد باید نفقه او را تمام و کمال پرداخت نماید. ولی پرداخت مخارج و هزینه‌های مسافرتی که برای انجام فریضه‌ای از فرایض شرعی مانند مسافرت حج واجب انجام می‌شود بر شوهر واجب نیست.

 

منابع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا