قانون مدنی

ماده 1111 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد دوم: در اشخاص » کتاب هفتم: در نکاح و طلاق » باب اول: در نکاح » فصل هشتم: در حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر

زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

تفسیر ماده 1111 قانون مدنی

+ دادگاه هنگامی شوهر را به پرداخت نفقه ملزم خواهد کرد که رابطه زوجیت بین آن دو محرز و مسلم باشد و شوهر نتواند امتناع زن از ادای وظایف زناشویی موضوع ماده 1108 قانون مدنی را ثابت کند.


+ برای مطالبه نفقه اثبات تمکین از ناحیه زن لازم نیست صرف رابطه زوجیت کافی است و این شوهر است که باید در مقام دفاع نشوز زن را ثابت کند و همچینن در اختلاف راجع به پرداخت نفقه که شوهر مدعی است.


+ نفقه گذشته زن ساقط نمی‌شود؛ زیرا هیچ تمکینی پس از تحقق آن ساقط نمی‌شود مگر آنکه انجام شود یا دارنده با میل و رضایت خود آن را ساقط کند و همچنین در مواردی که قانون معین کرده است، تأخیر و گذشت زمان تادیه نفقه زن موجب نمی‌شود، حق نفقه ساقط شود به همین دلیل تا زمانی که نفقه زن دائم تأدیه نشده بر ذمه شوهر باقی است و هم زمان می‌تواند آن را از شوهر مطالبه کند.


+ عدم پرداخت نفقه گذشته قابل تعقیب کیفری برای زن نیست؛ زیرا

اولا: طبق ظاهر ماده ۱۱۱۱ برای خودداری از نفقه آینده ضمانت اجرایی کیفری در نظر گرفته شده است. امتناع از نفقه گذشته که دینی بر عهده شوهر است و شاید اطلاق کلمه نفقه بر آن اطلاق مجازی باشد نه حقیقی پس فقط دارای ضمانت اجرای مدنی است.

ثانیا: در قوانین جزا باید در موارد شک به نفع متهم تفسیر کرد، از این رو در این باره که شک و تردید وجود دارد اصل عدم تسری جرم بودن نفقه گذشته است.

ثالثا: تعیین مجازات کیفری برای عدم پرداخت مدنی برخلاف اصل است.

رابعا: هرگاه شوهر نفقه آینده زن را تأمین کند به صلاح خانواده نیست او را برای نفقه گذشته مورد تعقیب کیفری قرار دهد.

 

منابع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا