قانون مدنی

ماده 175 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد اول: در اموال » کتاب دوم: در اسباب تملک » قسمت اول: در احیای اراضی موات و حیازت اشیای مباحه » باب پنجم‌: در دفینه

اگر کسی در ملک غیر، دفینه پیدا نماید باید به مالک اطلاع دهد. اگر مالک زمین مدعی مالکیت دفینه شد و آن را ثابت کرد، دفینه به مدعی ‌مالکیت تعلق می‌گیرد.

تفسیر ماده 175 قانون مدنی

+ اگر مالک زمین مدعی مالکیت دفینه شد و آن را ثابت کرد، دفینه به مدعی ‌مالکیت تعلق می‌گیرد. و الا به دستور ماده 174 قانون مدنی چون مالک آن معلوم نیست مال پیدا کننده است مانند آنکه کارگری در کندن پی یا زیرزمین دفینه بیابد، زیرا دفینه از اجزاء زمین محسوب نمی شود تا مشمول ماده 38 قانون مدنی شود و نیز از نما و محصول زمین به شمار نمی آید تا مورد ماده 33 قانون مدنی قرار گیرد.[1]

 

ماده 174 قانون مدنی:

دفینه که مالک آن معلوم نباشد ملک کسی است که آن را پیدا کرده است.


ماده 38 قانون مدنی:

مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای مُحاذی آن است تا هر کجا بالا رَوَد و همچنین است نسبت به زیر زمین بِالجُمله مالک حق همه گونه‌ تصرف در هوا و قَرار دارد مگر آنچه را که قانون استثناء کرده باشد.


ماده 33 قانون مدنی:

نَما و محصولی که از زمین حاصل می‌شود مال مالک زمین است چه به خودی خود روئیده باشد یا به واسطه عملیات مالک، مگر اینکه‌ نما یا حاصل از اصله یا حَبّه غیر حاصل شده باشد که در این صورت درخت و محصول مال صاحب اصله یا حَبه خواهد بود اگر چه بدون رضای صاحب زمین کاشته شده باشد.

منابع

1. امامی، سید حسن، حقوق مدنی، ج 1، ص 198، تهران، انتشارات اسلامیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا