قانون مجازات اسلامی

ماده 320 قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی » کتاب سوم: قصاص » بخش اول: مواد عمومی » فصل چهارم: راه‌های اثبات جنایت

لزوم اقامه قسامه توسط صاحب حق

اقامه قسامه یا مطالبه آن از متهم، باید حسب مورد، توسط صاحب حق قصاص یا دیه، یا ولی یا وکیل آنها باشد. همچنین است اقامه قسامه برای برائت متهم که به وسیله متهم، ولی یا وکیل آنها صورت میگیرد.

اتیان سوگند به وسیله افراد قابل توکیل نیست.

« ماده 321 قانون مجازات اسلامی ماده 319 قانون مجازات اسلامی »

تفسیر ماده 320 قانون مجازات اسلامی

+ برای اینکه شخص به عنوان شاکی در امور کیفری شناخته شود، باید عاقل و بالغ باشد فلذا چنانچه فرد مجنون و یا نابالغی، هر چند که ممیز باشد، نزد دادگاه کیفری طرح دعوی نماید، بر دادگاه لازم نیست که دعوای آنان را استماع و به آن رسیدگی و حکم صادر نماید.

البته برخی از فق‌ها معتقدند که‌ عدم وجود استماع دعوای نابالغ در زمانی است که دعوا موجب تصرفاتی شود که طفل نسبت به تصرف آن محجور است و در غیر این صورت، اقتضا دارد که دعوای طفل پذیرفته شده و دادرس دادگاه موظف است به آن رسیدگی نماید.

مثلا اگر طفل نابالغی ادعا کند که شخصی بر او جنایتی را وارد کرده و یا مدعی شود که فلان شخص مرتکب قتل پدرش شده است، در این صورت می‌بایست به دعوای طفل رسیدگی شود. منت‌ها در باب قسامه، زمانی طفل و یا مجنون  می‌تواند اقامه قسامه و یا مطالبه آن را از متهم بنماید که دعوای کیفری توسط ولی او مطرح شده باشد. از این حیث قانونگذار در ماده ۳۲۰ قانون مجازات اسلامی متعرض این امر شده است.[1]

محدودیت در دسترسی کامل به این نوشته

دسترسی کامل به این نوشته برای اعضای ویژه بهاداد در نظر گرفته شده است.

ثبت نام | اطلاعات بیشتر

ماده 331 قانون آیین دادرسی کیفری:

تقاضای سوگند قابل توکیل است و وکیل در دعوی می‌تواند در صورتی که در وکالتنامه تصریح شده باشد، طرف را سوگند دهد، اما سوگند یاد کردن قابل توکیل نیست و وکیل نمی‌تواند به جای موکل سوگند یاد کند.

منابع

1. شامبیاتی، هوشنگ، جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، ص258، انتشارات مجد.

2. آقایی‌نیا، حسین، جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، ص217، انتشارات میزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا