قانون مدنی

ماده 348 قانون مدنی

قانون مدنی » جلد اول: در اموال » کتاب دوم: در اسباب تملک » قسمت دوم: در عقود و معاملات و الزامات‌ » باب سوم: در عقود معینه مختلفه » فصل اول: در بیع » مبحث سوم: در مبیع

بیع چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است و یا چیزی که مالیت و یا منفعت عقلائی ندارد یا چیزی که بایع قدرت بر تسلیم آن‌ ندارد باطل است، مگر این که مشتری خود قادر بر تسلّم باشد.

تفسیر ماده 348 قانون مدنی

+ برای آنکه بیع محقق شود مبیع باید دارای شرایط زیر باشد:

1) مالیت داشته باشد: مبیع باید دارای ارزش معاوضه باشد و الا هرگاه آن ارزش را فاقد باشد مانند هوا، نور آفتاب و امثال آنها نمی‌تواند مورد بیع قرار گیرد.

2) خرید و فروش آن قانونا ممنوع نباشد: مالی که خرید و فروش آن را قانون کشوری منع نموده در نظر قانون ارزش ندارد اگر چه در خارج از کشور آزادانه فروش برود زیرا مال مزبور از نظر قانون در حکم چیزی است که مالیت ندارد.

3) منفعت عقلائی داشته باشد.

4) بایع قدرت بر تسلیم آن داشته باشد: منظور از قدرت بر تسلیم، علم متابیعین است در حین عقد بر آنکه هر یک می‌تواند آنچه را تملیک نموده و یا تعهد کرده در موعد مقرر تسلیم به دیگری نماید. چنانچه یکی از متبایعین به آن امر تردید و یا ظن داشته باشد بیع باطل است زیرا دادن عوض در مقابل مالی که نمی‌داند به دست خواهد آورد غیر عقلائی و غرری می‌باشد.[1]

 

منابع

1. امامی، سید حسن، حقوق مدنی، ج 1، ص 494، تهران، انتشارات اسلامیه.

1 دیدگاه

  1. مقاله هاتون مفید فایده است ، از زحمات شما بینهایت سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا